Silahkan tunggu dalam 15 detik.

Download Timer

Senin, 30 April 2012

Manfaat Sarang Burung Walet

Khasiat dan keistimewaan sarang burang walet bagi masyarakat Indonesia dan Cina, dengan asumsi pengambilan makanan kesehatan yang dihasilkan dari bahan alami itu sudah lama diamalkan. Berdasarkan catatan sejarah perubatan Cina, kemujaraban khasiat sarang burung walet ini terbukti sejak beribu-ribu tahun dahulu.Sarang burung walet menjadi santapan eksotik dan eksklusif di raja di China.
Sarang burung walet ini dikenali sebagai makanan berkhasiat untuk golongan orang yang berkemampuan dan berada. Ini adalah kerana sarang burung walet dijual dengan harga yang mahal di pasaran mengikut gred yang tertentu.

Setakat ini banyak kajian telah  dijalankan bagi mengkaji khasiat-khasiat lain yang mungkin boleh didapati dalam sarang burung ini.

Sarang burung walet  mampu melancarkan fungsi paru-paru, melegakan batuk, membersihkan darah dan memulihkan tenaga selepas demam. Selain itu, ia mampu memulihkan penyakit asma, menguatkan daya ingatan dan kecergasan minda, menambah daya tahan tubuh, melancarkan peredaran darah dan meningkatkan kekuatan jantung serta ia boleh dijadikan makanan tambahan bagi menghambat proses penuaan.

Menurut kajian yang dibuat oleh masyarakat Cina di Beijing mendapati hanya merupakan agen pemutihan kulit yang sangat baik  juga  untuk kesehatan mata.

Bagi pengidap asthma, juga dikatakan sangat terbaik memulihkan sistem pernafasan dan memperkuat paru-paru.

Di Indonesia, terdapat fakta yang mengatakan sarang burung walet ini juga mampu menguboti kanker dan hepatitis B. Ini karena sarang burung walet telah terbukti melalui ujian makmal yang dijalankan mengandungi nutrien2 dan garam mineral seperti glikoprotein, kalsium, zat besi, fosforus, iodin, dan vitamin2 yang lebih mudah diserap oleh badan manusia.
Berikut khasiat sarang burung walet:

    Melancarkan system aliran darah.
    Melegakan pernafasan
    Membetulkan system urat saraf
    Memperbaiki sistem buah pinggang
    Memutih, melicinkan muka (untuk lelaki dan wanita terutama sekali wanita mengandung untuk bayi)
    Menghilangkan kedut kedut muka (untuk wanita dan lelaki)
    Menyegarkan mata
    Asma (lelah)
    Membuang air dalam paru paru (bila anda mengalami sakit paru2 berair)
    Dapat mengobati hepatitis B
    Meninggikan IQ (orang dewasa dan anak-anak)
    Mengobati batuk kronik
    Awet muda (lelaki dan wanita)
    Untuk tenaga batin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar